Неділя, 05.05.2024, 06:08
Вітаю Вас Гість | RSS
Пошук
Вхід на сайт
Календар
«  Травень 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031
Архів записів
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 42
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Ласкаво просимо!

Готуємось до олімпіади, конкурсів

ЗАВДАННЯ І ЕТАПУ ВСЕУКРАЇНСЬКОЇ ОЛІМПІАДИ З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ

11 КЛАС (2011 – 2012 Н.Р.)

Українська мова (26 б.)

1. Прочитайте текст та виконайте подані після нього завдання. Зверніть увагу: розділові знаки в реченнях пропущено. Для полегшення роботи розставте їх у друкованому тексті!

 

(1) Що таке професійна придатність? (2) Це взаємо відповідність людини та її справи професії. (3) Так відповідність обов’язково має бути взаємною! (4) Адже професія може виявитись непридатною для людини і людина неспроможна для якісного виконання регламентованих професією функцій.

(5) Як же з’ясувати наскільки придатна кожна конкретна людина до виконання конкретної роботи? (6) Професійно цінні якості утворюють певну систему яка включає п’ять основних складових.

(7) Громадянські якості моральні риси як члена суспільства. (8) Існують професії спеціальності педагогічні юридичні медичні торгівельні стосовно яких людина виявляється непридатною якщо ця група якостей в неї належним чином не розвинута.

(9) Ставлення до праці професії інтерес до певної діяльності. (10) Якщо професія вимагає тривалої роботи наодинці без щоденного контролю за її виконанням йдеться про контролерів обхідників залізничних шляхів важливою стає така риса як відповідальність.

(11) Працездатність. (12) Зрозуміло що такі якості як глибина розуму та його гнучкість не завадять у жодній професії. (13) Але певні професії вимагають конкретних якостей самодисципліни розвинутого самоконтролю ініціативності активності. (14) Працездатність забезпечується також станом здоров’я фізичною витривалістю.

(15) Особисті спеціальні здібності. (16) Це якості які є важливими для конкретної роботи. (17) Налаштувальник музичних інструментів не може обійтися без тембрового слуху водій транспортних засобів без стійкості до дії монотонних подразнювачів.

(18) Знання навички досвід.

(19) Можна зробити висновок, що абсолютна профпридатність не може сформуватися в людини до того як вона практично включиться у професійну підготовку та професійну діяльність. (20) Проте деякі складові придатності громадянські якості ставлення до праці загальна працездатність можуть і навіть повинні бути сформовані заздалегідь.

 

1. Головна думка тексту така:

  1. Відповідність людини та професії має бути взаємна.
  2. Рівень придатності людини до виконання конкретної роботи можна з’ясувати.
  3. Необхідно вже зараз готувати себе до майбутньої професії.
  4. Профпридатність не може сформуватися до того, як людина практично включиться у професійну діяльність.

2. Визначте стиль і тип тексту. Відповідь запишіть, обґрунтуйте її.

Стиль тексту ­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­_______________________________

Тому що ___________________________________

 

Тип тексту _________________________________

Тому що ___________________________________

 

3. Установіть відповідність між фразеологізмами та їхніми антонімами:

А) гріти лоба

1. не бачити смаленого вовка

Б) підносити до небес

2. задирати голову

В) кинути якір

3. справляти посиденьки

Г) собаку з’їсти

4. знімати стружку

 

5. знятися з місця

 

4. Випишіть складні слова:

 

5. Випишіть присудок із останнього речення тексту. Визначте його тип.

6. Запишіть номер БСР, випишіть його граматичні основи.

!!! Правильних відповідей може бути кілька

7. Позначте рядок, у якому всі слова утворено за допомогою одного й того ж префікса

  1. Надбувати, надзвичайно, надбати, надвечір’я
  2. Розславити, возити, вознесення, возз’єднувати
  3. Перервати, перехідний, переказ, перевчити
  4. Сказаний, ставленик, стурбований, стовщений

8. Позначте рядок, у якому в усіх словах відбувається спрощення в групах приголосних, що позначається на письмі

  1. Радісний, роз’їзний, журналістський, учасник
  2. Чесний, щасливий, масний, корисний
  3. Пристрасний, шелесне, бандуристці, буревісник
  4. Якісний, доблесний, шістнадцять, перехресний

9. Запишіть номер речення, що містить узагальнювальне слово при однорідних членах

10. Запишіть номер речення, яке містить дієприкметниковий зворот.

11. Запишіть номер речення, що містить відокремлену прикладку.

12. Запишіть номери СПР з підрядним з’ясувальним та підрядним обставинним.

13. Запишіть номер речення, що включає вставлене речення.

14. Стисло викладіть власні роздуми (обсяг 8 – 10 речень) у формі щоденникових записів щодо таких питань (на вибір):

* рівень сформованості у вас складових професійної придатності щодо фаху, який хотілося б здобути;

* рівень вашої обізнаності з вимогами, які висуває обраний вами фах;

* ваше ставлення до кількаразової зміни здобутої замолоду професії упродовж життя.

15. Укажіть стиль, у якому ви склали висловлювання. Обґрунтуйте вибір вами стилю (обсяг відповіді – 5 – 6 речень).

 

Українська література (21 б.)

Завдання 1 – 7 мають по 4 – 6 варіантів відповідей, із яких одна або кілька правильних. Виберіть правильні відповіді.

1. У літературній дискусії 1925 – 1928 рр. М.Хвильовий виступив із творами

  1. «Камо грядеш»
  2. «Я (Романтика»)
  3. «Україна чи Малоросія?»
  4. «Думки проти течії»
  5. «Вальдшнепи»
  6. «Про сатану в бочці»

2. До роману «Вершники» входять новели

  1. «Подвійне коло»
  2. «Intermezzo»
  3. «Дитинство»
  4. «Камінний хрест»
  5. «Лист у вічність»
  6. «Цвіт яблуні»

3. «Ну, тихше, зраднику комуни! Зумій розправитись і з «мамою» (він підкреслив «з мамою»), як умів розправлятись з іншими» – такими словами до безіменного чекіста звертається

  1. Вартовий
  2. Інсургент
  3. Андрюша
  4. Дегенерат
  5. Доктор Тагабат

4. «До майбутнього ми йдемо, озираючись на минуле» – це головна думка твору

  1. «Мина Мазайло»
  2. «Арфами, арфами»
  3. «Зачарована Десна»
  4. «Вершники» («Дитинство»
  5. «Відкриття охоти»
  6. «Так ніхто не кохав»

5. За родовою ознакою до драми належить твір

  1. «Вершники»
  2. «Мина Мазайло»
  3. «Як варити і їсти суп із дикої качки»
  4. «Золотий гомін»
  5. «Патетична соната»
  6. «Ярослав Мудрий»

6. Із яким театром найтісніше пов’язана діяльність М.Куліша-драматурга?

  1. Харківським театром ім. і.Франка
  2. «Березолем»
  3. Новим театром у Києві

7. Визначте віршовий розмір наведених рядків. Чи є в поетичних рядках стопи, які порушують ритм вірша? Що це за стопи?

Швидко грудень повіє крилатий

І простелиться сніг, наче дим.

Ще багато пісень непочатих

У закоханім серці моїм.

                                  В.Сосюра.

8. Установіть послідовність появи творів за часом їх написання

  1. «Вершники»
  2. «Україна в огні»
  3. «Мина Мазайло»
  4. «Ти знаєш, що ти – людина?»
  5. «Арфами, арфами»

9. Установіть відповідність між назвою твору та його темою

Назва твору                                              

Тема твору

 

1. «Тіні забутих предків»

А) громадянська війна, яка ставить братів по різні боки

 

2. «Я (Романтика)»

Б) особливість творчого процесу

3. «Мина Мазайло»

В) дивовижна сила кохання, без якої людина не може почуватися щасливою

4. «Подвійне коло»

Г) внутрішня боротьба у людині між добром і злом, людяністю і фанатизмом

 

Д) міщанство та українізація

 

10. Установіть відповідність між політичними поглядами та героями твору. Які їх сповідують

 

Герой новели «Подвійне коло»

Політичні погляди

1. денікінець Андрій

А) Рід – це основа, а найперше – держава

2. петлюрівець Оверко

Б) … Ми анархію несем на плечах, нащо нам рід, коли не треба держави, не треба родини, а вільне співжиття?

3. махновець Панас

В) Тому роду не буде переводу, в котрому браття милують згоду.

4 більшовик Іван

Г) рід розпадається, а клас стоїть, і весь світ за нас, і Карл Маркс.

 

Д) Проклинаю тебе моїм руським серцем, ім’ям великої Росії-матінки.

 

11. В.А.Жуковський якось зауважив, що перекладач прози – раб автора, а перекладач поезії – його суперник. Прочитайте вірш М.Рильського «Запахла осінь в’ялим тютюном» та його переклад, виконаний М.Зеровим. Як ви вважаєте, чи зміг М.Зеров зберегти красу поетичних рядків оригіналу? Відповідаючи, спирайтеся на тексти.

 

М.Рильський

М.Зеров

Запахла осінь в’ялим тютюном,

Та яблуками, та тонким туманом, –

І свіжі айстри над піском рум’яним

Зорюють за одчиненим вікном.

У травах коник, як зелений гном,

На скрипку грає. І пощо ж весна нам,

Коли ми тихі та дозрілі станем

І вкриє мудрість голову сріблом?

Бери сакви, і рідний дім покинь,

І пий холодну мовчазну глибінь

На взліссях, де медово спіють дині!

Учися чистоти і простоти,

І, стоптуючи килим золотий,

Забудь про вежі темної гордині.

Запахла осень вялым табаком,

И яблоками, и сквозным туманом,

И вот уж астры над песком румяным

Зареют за распахнутым окном.

Кузнечик в травах, как зелёный гном,

Пилит на скрипке. И зачем весна нам,

Когда мы вдумчивы и тихи станем,

И мудрость нас покроет серебром?

Бери суму и дом родной покинь,

И пей глубокую немеющую синь

На склонах, где медово спеют дыни.

К простой земле склони с любовью взор,

И, золотой листвы топча ковёр,

Забудь о башнях сумрачной гордыни.

 

Усього балів: 47 б.

 

Завдання І етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з української мови та літератури

(жовтень 2014 р.)

11 клас

Українська мова

  1. Запишіть речення, розставивши пропущені розділові знаки. Побудуйте його структурну схему. Зробіть повний синтаксичний розбір (підкресліть члени речення, позначте частини мови, дайте характеристику всій конструкції та її компонентам як простим реченням). (8 б.)

 

Поблизу виспівував прихилившись до бандури старий кобзар висушений усіма вітрами України вибитий усіма лихами та злиднями її виснажений безхаттям і безхліб’ям обшарпаний майже голий і дивно було в чім тільки його душа держалась а ще дивнішим був його могутній голос (О.Ільченко).

 

  1. Згрупуйте іменники ІІ відміни чоловічого роду – назви людей за родом їхньої діяльності і запишіть у відповідну колонку таблиці. (6 балів)

 

Тверда група

М’яка група

Мішана група

 

 

 

 

Слюсар, архітектор, бібліотекар, кресляр, брокер, інженер, модельєр, лікар, менеджер, перукар, редактор, секретар, столяр, токар, тренер, фельдшер, штукатур, пісняр, тесляр, диктор, коректор, школяр, скляр, муляр.

 

  1. Поставте наголоси в усіх словах. (5 б.)

Квартира з усіма вигодами; мої уподобання, домашнє завдання; багаторазового використання; вареники з начинкою; живемо в гуртожитку; запальний процес, постійна перепустка; не вистачає грошей, вичерпна відповідь, ознака предмета, ненавидіти підлість.

 

  1. Визначте слова, записані з орфографічними помилками. Запишіть їх, виправивши помилки.

Без кінця-краю, іміграція, сірокам’яний, безупину, люксембурзький, західно-український, емоційно забарвлений, начеб-то, кінчик, немовби-то, тисячокілометровий, день-у-день, народнопоетичний, гірничопромисловий, івано-франківець, парижський, темно-зелений, нововолинський, у стократ, поодинці, аби-хто, кисло-молочний, по-сусідству, сердешний, піца, аннотація,  моркв’яний, сама-самотою, вінєтка, спокон віків. (5 б.)

 

Всього: 24 б.

Українська література

  1. Напишіть твір на одну з запропонованих тем. (12 б.)
  • Сад поетичної творчості Максима рильського.
  • Степан Радчченко – завойовник міста чи його жертва? (За романом В.Підмогильного «Місто»).
  • Люби природу не як символ.

 

  • Душі своєї, люби природу не для себе, люби для неї» (М.Рильський). (Вільна тема).

2. Дайте відповіді на запитання, дотримуючись чіткості й лаконічності у висловлюваннях (8 б.)

1) До якого літературного об’єднання належав П.Тичина, перебуваючи в Харкові?

2) Перу М.Семенка належать такі збірки: …

3) Про кого з героїв новели Г.Косинки «В житах» йде мова в наведеному уривку: «…там же до мене посміхаються сірі, гарні очі, розпатланий чуб горить на сонці та визирає ще дитяче обличчя…»?

4) Яке значення має чорний колір у характеристиці революційного чорного трибуналу в новелі «Я (Романтика)» М.Хвильового?

5) Про який вірш П.Тичини В.Барка сказав: «… один міг би служити як напис, вибитий на камені над брамою всієї революційної епохи, що почалась після Першої світової війни»?

6) Укажіть за назвою твору жанр, до якого він належить, та прізвище його автора.

«Чорна рада» –

«До Основ’яненка» –

«Тіні забутих предків» –

«Київ – традиція».

7) Як ви розумієте вираз «класична література»? назвіть прізвища письменників-класиків.

8) Що означають слова, від яких походять назви літературних напрямів: «футуризм», «модернізм», «натуралізм»?

3. Складіть план аналізу ліричного твору. (6 б.)

 

Всього: 50 балів

 

ЗАВДАННЯ І ЕТАПУ ВСЕУКРАЇНСЬКОЇ УЧНІВСЬКОЇ ОЛІМПІАДИ З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ

9 КЛАС

Українська мова

1. Спишіть речення, вставивши пропущені букви та розділові знаки, а також знявши риску у словах. Підкресліть підмети та присудки, надпишіть, якою частиною мови вони виражені. Визначте вид речення (просте чи складне).

 

1) Кожне слово це ніби д..амантова намист..нка на в..л..чезному ра..ку нашої пр..б..гатої мови. 2) Мені осі..я ніч короткою здаєт..ся б..соння довге не/страшне мені. 3) Уміти почути ..п..вбесідника талант ..ічливої людини.                          (6 балів)

 

2.  Допишіть прислів’я, поставте розділові знаки. З двома із них складіть речення

 

Стид не дим…

Коня кують…

Бесіди багато…

Лінивий двічі робить…                                                                      (4 бали)

 

3. Від поданих іменників утворіть форми О. в. однини.

Ніч, сіль, біль, Сибір, честь, повінь, подорож, тюль.

                                                                                                                 (4 бали)

 

4. Відредагуйте речення, виправивши допущені помилки.

1) Чотири друзів про щось інтересне балакали. 2) Музей зачиняється в вісімнадцять годин.

                                                                                                                    (2 бали)

Українська література

 

1. Дайте розгорнуту відповідь на одне з питань:

1) У піснях історія мого народу.

2) Роздуми над «Повчанням» Володимира Мономаха.

3) Образ князя Ігоря у «Слові о полку Ігоревім».                         ( 8 балів)

 

2. Дайте чітку відповідь на питання:

1) Хто є автором «Слова про Закон і Благодать»?

2) З яких частин складається «Повчання» Володимира Мономаха?

3) Хто знайшов «Вересову книгу»?

4) Хто першим переклав Біблію українською мовою?

5) До якого роду народної творчості належить «Весілля»?

                                                                                                                     (5 балів)

3. Визначте художні засоби у вірші:

 

Ти зрікся мови рідної. Тобі

Твоя земля родити перестане,

Зелена гілка в лузі на вербі

Від доторку твого зів’яне!

 

Ти зрікся мови рідної. Заріс

Твій шлях і зник у безіменнім зіллі…

Не маєш ти на похороні сліз,

Не маєш пісні на весіллі!                                                                        (4 балів)

 

                                                          Максимальна кількість балів -  33 бали

 

 

 

ЗАВДАННЯ І ЕТАПУ ВСЕУКРАЇНСЬКОЇ ОЛІМПІАДИ З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ

8 КЛАС (2011 – 2012 Н.Р.)

 

Українська мова

І. Вибери одне з висловлювань, перепиши його. Це – теза роздуму. Письмово вислов свою згоду (або незгоду), аргументуй її. Сформулюй висновки. Висловлювання (0,5 сторінки) склади в публіцистичному стилі. (12 б)

1) Милосердя починається з власної родини.

2) Успіх – дитя наполегливості.

3) Іржа їсть залізо, а брехня – душу.

 

ІІ. Виконай тестові завдання

Завдання 1 – 7 мають по чотири варіанти відповідей, із яких одна правильна. Вибери правильну відповідь, познач її. (по 0,5 б)

1. Познач рядок, у якому слова не утворюють синонімічний ряд

  1. Різнобарвний, розмаїтий, веселковий, багатоколірний
  2. Сталий, постійний, стабільний, непорушний
  3. Солідний, імпозантний, респектабельний, сановитий
  4. Хвилястий, бурунистий, баламутний, брижуватий

2. Познач рядок, у якому значення фразеологізму визначене неправильно:

  1. Тонко прясти – лукавити, хитрувати
  2. На голову вилізти – зухвало себе поводити
  3. Тримати в чорному тілі – часто бруднити
  4. Нагріти місце – надовго вигідно влаштуватися

3. Познач речення, у якому вжито фразеологізм, що походить із античної історії

  1. Спорт – це розвага до сьомого поту.
  2. Прогрес святкує над природою піррову перемогу.
  3. Ми завжди готові перекувати мечі на орала.
  4. Система – Аріаднина нитка ботаніки.

4. Познач рядок, у всіх словах якого спрощення відбивається на письмі

  1. Захис..ний, об’їз..ний, шіс..надцять, тиж..невий
  2. Облас..ний, улес..ливий, надшвидкіс..ний, щас..ливий
  3. Безжаліс..ний, протес..ний, корис..ний, совіс..ний
  4. Радіс..ний, зловіс..ний, балас..ний, не навис..ний

5. Познач рядок, у якому в усіх словах треба поставити м’який знак

  1. Різ..бяр, наймен..ший, він..єтка, співаєт..ся
  2. Хлопец.., сяд.., навчаєш..ся, пал..ці
  3. Сіл.., пишет..ся, всер..йоз, учител..чин
  4. Десят.., міс..кий, кіл..це, яблун..ці

6. Познач рядок, у якому всі слова пишуть разом

  1. Сухо/путний, жовто/гарячий, прадавньо/міфічний, давньо/руський
  2. Диво/вижний, західно/європейський, синьо/жовтий, пухнасто/хвостий
  3. Загально/український, прудко/крилий, мовно/стилістичний, інженерно/технічний
  4. Біло/сніжний, народно/пісенний, мовно/літературний, дерево/обробний

7. Познач рядок, у якому всі іншомовні слова пишуться з літерою і

  1. Кашем..р, есенц..я. л..таври, коп…райт
  2. Б..омаса, еп..граф, Афрод..та, бар..када
  3. Граф..ка, кор…андр, тр..лер, х..т-парад
  4. Короз..я, лог..ка, тр..умф, хул..ган

Завдання 8 – 11 мають по п’ять варіантів відповідей, із яких правильними є дві або більше. Вибери всі правильні відповіді й познач їх. (по 1, 5 б)

8. Познач речення, що містять вставні слова (розділові знаки знято)

  1. Що таке по-вашому життя?
  2. На щастя і любов я маю право.
  3. Щось насправді чудне відбулося.
  4. Хтось на радість людям викопав криницю.
  5. Ніде здається такої краси не бачив.

9. Познач речення з однорідними означеннями (розділові знаки знято)

  1. Працею людина і сильна й красива.
  2. Ми хоч бідні але чесні.
  3. Тонка і ніжна сильна і мужня річ гідність людської особистості.
  4. А людина вмістилище вічне одночасного і доброго й злого.
  5. Треба нам людей хоробрих сміливих гордих і палких.

10. Познач речення із зворотним порядком слів

  1. Оця реальна мить вже завтра буде спомином.
  2. Під ноги впав каштанчик кароокий.
  3. Паленіють яблука червоні на крихкому білому снігу.
  4. Прибоєм Славути гримлять океани-моря.
  5. Повертаймось до джерел рідного народу.

11. Познач речення, у якому виділене слово слід писати з малої букви

  1. Що березня дев’ятого (Ш, ш)евченків день народження, ми добре пам’ятаємо іще з дитячих літ.
  2. Праця – альфа і омега (Г, г)рінченкового життя, його найбільша віха.
  3. Коли з’являвся (А, а)ндерсенівський хлопчик і вигукував: «Король голий!» – його ніхто не слухав і не схвалював.
  4. Я про (Т, т)анталові чув муки, немає мук над них, мабуть.
  5. Мудрий, як (С, с)оломонові штани.

Завдання 12 – 13 мають на меті встановлення відповідності. До кожного рядка, позначеного цифрою, добери відповідник, позначений буквою, і впиши її в таблицю. (по 2 бали)

12. Установи відповідність між словами, поєднанням яких утворюються фразеологізми

А) царство

1. Астраї

Б) паща

2. Аїда

В) часи

3. Аполлона

Г) сестра

4. Сатурна

 

5. авгура

 

13. Установи відповідність між визначенням словосполучень і словосполученнями

1. іменникові

А) заспівати пісню, здобути перемогу, вирішити проблему

2. прикметникові

Б) задум письменника, уміння вчитися, справедливе змагання

3. дієслівні

В) досить вдало, близько до метро, пізно ввечері

4. прислівникові

Г) вдячний учителям, золотий від сонця, потрібний людям

 

Д) щось чудове, хтось із нас, когось із учасників

 

Усього балів – 25,5

Українська література

І. Виконайте тестові завдання               (по 0,5 б)

1. Доберіть синонім до слова «речитатив»

  1. Декламація
  2. Мелодекламація
  3. Градація
  4. Спів-проказування
  5. Співомовка

2. Укажіть назву пісні, автором якої вважають Марусю Чурай

  1. «Віють вітри, віють буйні…»
  2. «Максим козак Залізняк»
  3. «Та ой як крикнув же козак Сірко»
  4. «Зажурилась Україна»
  5. «За Сибіром сонце сходить»

3. Який із художніх засобів не належить до синтаксичних?

  1. Асонанс
  2. Інверсія
  3. Риторичне запитання
  4. Повтор
  5. Риторичне звертання

4. Образи-символи: квіти, могила, орел – наявні у вірші Т.Шевченка:

  1. «Мені однаково, чи буду»
  2. «Ой три шляхи широкії»
  3. «Минають дні, минають ночі»
  4. «Думи мої, думи мої»
  5. «Мені тринадцятий минало»

5. Який підручник написала Л.Українка для своєї молодшої сестри?

  1. «Стародавня історія східних народів»
  2. «Буквар»
  3. «Історія української літератури»
  4. «Українська граматика»
  5. «Арифметика»

6. Установіть відповідність між характерними для народних дум художніми засобами та поданими прикладами                (2 б)

1. постійні епітети

А) хліб-сіль, чужий-чужениця, отець-мати

2. тавтологічні вислови

Б) тихі води, ясні зорі, каторга бусурменська

3. коренеслівні повтори

В) глас, златоглавий, рече, отець

4. архаїзми

Г) піший-піхотинець, квилить-проквиляє

 

ІІ. Підкресліть варіант, що випадає з поданих рядів. Поясніть свій вибір.          (2 б)

1. Цитати із «Слова о полку Ігоревім»

  1. «О мої синовці,

Ігорю і Всеволоде!

Рано єсте почали

Половецькую землю

Мечами разити…»

                 Б) «О вітре. Вітрило!

                        Чому, господине,

                         Так сильно вієш ти?»

                 В) «О Дніпре-Славутичу!

                        Ти пробив єси кам’янії гори

                        Через землю Половецькую».

                 Г) «Світлеє і трисвітлеє сонце!

                        Всім тепле і красне єси!»

2. Твори Т.Шевченка (за приналежністю до художнього циклу):

  1. «Садок вишневий коло хати»
  2. «Думи мої, думи мої»
  3. «Мені однаково, чи буду»
  4. «Ой три шляхи широкії»

ІІІ. Укажіть три гіпотези щодо авторства «Слова о полку Ігоревім»             (3 б.)

IV. Зробіть ідейно-художній аналіз поезії

Пшеничні лани половіють,

Смарагдові шепчуть ліси.

В обличчя вітри мені віють,

Навкруг – океани краси.

Синіють небесні простори…

Он чайки – хмаринки летять,

Димлять предковічнії гори,

На схилах їх маки горять.

Прослалися килимом луки,

Барвисті, неначе шиття,

Що вишили мамині руки

На згадку про наше життя…                               (12 б)

                               (Н.Ткаченко)

V.  Прокоментуйте слова поета – персонажа поеми Л.Українки «Давня казка»:

Золотих не хочу лаврів, –

З ними щастя не здобуду,

Як я ними увінчаюсь,                                            (3 б.)

То поетом вже не буду.

                                                Усього балів: 24, 5

 

Усього балів за роботу: 50

 

 

 

 

 

Завдання І етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з української мови та літератури

(жовтень 2014 р.)

7 клас

Українська мова

1. Написати твір-мініатюру (6-8 речень) на тему:

Пісня моя – радість моя.

Використати в тексті однорідні члени речення, звертання та вставні слова.

 

12 б.

 2. Записати речення, вставивши пропущені літери, розставивши пропущені розділові знаки. Підкреслити члени речення, надписати над кожним словом, якою частиною мови воно виступає:

 

Київ був стольним градом близ…ко тисячі років тому він проніс д…ржавну мудрість через віки. С…огодні Київ столиця України. Київ в…ликий політичний адміністративний і науковий центр місто багато/вікової культури.

 

8 б.

3. Подані словосполучення поставте в орудному відмінку однини.

 

 Дівоча краса, свіжа їжа, порожня куля, гаряча каша, вужча площа, лисяча нора, найвища круча, пізня пшениця, білолиця красуня, свіжа рілля, ширша межа, рання пора.

 6б.

Українська література

 

 1. Продовжити речення:

 

1) Повість „Захар Беркут” І.Франка за жанром –

Особливості цього жанру такі:                                                                                  2 б.

 

2) Коломийки – це ....

Назва „коломийка” походить ...                                                                                2 б.

 

3) Соціально-побутові пісні  – це

Наведіть приклади соціально-побутових пісень (не менше трьох)                                                              2 б.

4) У реченні «Сонце ласкаво мені посміхнулось» ужито художній засіб…     1 б.

2. Дайте відповідь на запитання: (5 б.)

1) У якому творі згадується Тухольщина? Назвіть автора та персонажів цього твору.

2) У якому творі вжиті слова «серед степу широкого», «на Вкраїні милій», «лани широкополі»? Хто автор цього твору?

3) Про які часи йдеться у творі А.Чайковського «За сестрою»? Як звали головного героя повісті?

4) До якого роду художньої літератури належать поетичні твори? Наведіть приклади поетичних творів,, укажіть їх авторів.

5) Яка головна думка твору М.Вороного «Євшан-зілля»?

 Всього: 38 бали

 

 

 

 

 

 

 

Завдання І етапу Всеукраїнської олімпіади з української мови та літератури

(жовтень 2014 рік)

6 клас

Українська мова

1. Запишіть подані сполуки у формі звертання. Якщо існують варіанти, запишіть їх. Добродій Павлюк, пані Ірина, колега Роман, товариш полковник, панна Олена.

5 б.

2. До кожного з наведених фразеологізмів доберіть синонім.

Бити байдики, нам’яти боки, пустити пил в очі, хоч картину малюй, як п’яте колесо до воза, як по маслу.

6 б.

3. Відредагуйте речення.

 Письменник зробив дарчу надпис на книзі. Чудовий осінній день вражали нас своєю чудесністю.

2 б.

4. Подані числівники запишіть у називному, давальному, орудному відмінках. 8, 60, 245.

3 б.

5. Напишіть твір-мініатюру на одну із тем: "Найкращий спогад", "Улюблені квіти".

12 б.

Українська література

 

І. Дати художню характеристику вірша Т.Г. Шевченка "Закувала зозулечка” (які художні засоби використано: епітети, метафори, порівняння тощо?)

Закувала зозуленька

В зеленому гаї,

Заплакала дівчинонька –

Дружини немає.

А дівочі літа молодії,

Веселії літа,

Як квіточки за водою,

Пливуть з цього світа.

Якби були батько, мати

Та були б багаті,

Було б кому полюбити,

Було б кому взяти.

А то нема, сиротою

 Отак і загину,

Дівуючи в самотині,

Де-небудь під тином.

6 б.

 

ІІ. 1. Назвіть різновиди календарно-обрядових пісень.

2. Автор поеми «Євшан-зілля».

3. Автори пісні «Ще не вмерла Україна».

4. Назвіть прізвище дядька-браконьєра з оповідання Є.Гуцала «Лось».

5. Кого взяв до себе на корабель дурень у казці «Летючий корабель»?

6. Що таке гімн? Наведіть приклад.

6 б.

ІІІ. Напишіть твір на тему: «Краса українських народних пісень».

 

12 б.

 

 

Всього: 52 б.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Харківська академія неперервної освіти

Завдання II етапу Міжнародного мовно-літературного конкурсу

учнівської та студентської молоді імені Тараса Шевченка

у 2010-2011 навчальному році

(грудень 2010р.)

Базові дисципліни - українська мова та література

5 клас

 

 

 

 

УКРАЇНСЬКА МОВА І. Напишіть твір на тему «Знов зима до мене стука у вікно».

126.

II. Складіть і запишіть те